RFSU breddar sitt erbjudande med Dynamic Codes DNA-tester i sin webbshop

RFSU erbjuder högkvalitativa produkter som skall ge män och kvinnor ett mer lustfyllt och säkert sexualliv, ökat välbefinnande och en bättre livskvalitet. Nu utökar RFSU sitt sortiment med Dynamic Codes DNA-tester i sin webbshop.

RFSUs produkter säljs på många platser både på nätet och i butik i hela Norden. RFSU har även direktförsäljning via egen E-handel och det är här Dynamic Codes tester nu finns att köpa. I sortiment idag finns redan DNA-testerna Bakterie- och svampbesvär i underlivet, 4 Könssjukdomar och Klamydia.

Testerna från Dynamic Code är lika säkra eller säkrare än vården. Många upplever en lättnad över att kunna ta testet själv, få ett säkert svar och sedan få diagnos och behandling av läkare. Särskilt när det gäller intimhälsa.

”Vi önskar erbjuda alla konsumenter möjligheten att själva testa sig, säkert och tryggt och därmed bidraga till en bättre hälsa” säger Katarina Knutz VD på RFSU AB.

Klamydia och mykoplasma är de vanligaste könssjukdomarna i Sverige idag. De har liknande symptom och eftersom det är vanligare att testa för klamydia har många mykoplasma utan att veta om det. I Dynamic Codes test 4 könssjukdomar testas klamydia, mykoplasma, gonorré och trikomonas ur ett och samma prov. Det ger ett komplett provsvar och en ökad trygghet för konsumenten. Endast 24 timmar efter att provet ankommit Dynamic Codes laboratorium kan eventuell behandling påbörjas.

Testet för Bakterie- och svampbesvär i underlivet är ett av Dynamic Codes mest sålda test. Var fjärde kvinna som besöker en klinik för könssjukdomar (STI-klinik) har bakteriell vaginos och nästan 3/4 av alla kvinnor drabbas någon gång i livet av svampinfektion i underlivet. Symptomen på bakteriell vaginos och svampinfektion kan vara liknande men behandlingen är helt olika. Redan 3 dagar efter att Dynamic Code har tagit emot provet kan diagnos ställas och korrekt behandling påbörjas.

Hos Dynamic Code är det individen som är i fokus. Testerna tar konsumenten enkelt själv och provet skickas sedan till Dynamic Codes laboratorium. När analysen är klar hämtas provsvaret på Dynamic Codes webb. Konsumenten får inte bara svar på sitt prov. Vi hämtning av testsvar får konsumenten alltid medicinsk rådgivning och möljighet att få hjälp av läkare för diagnos och behandling.

”Vi är mycket glada över att våra tester nu finns hos RFSU. RFSU har en viktig funktion i samhället och genom vårt samarbete får fler tillgång till våra hälsotestlösningar och därmed en bättre och säkrare vård”, säger Anne Kihlgren, VD på Dynamic Code.

Dynamic Codes grundare arbetade på 90-talet på Statens Kriminaltekniska Laboratorium (SKL). Två forskare med lång erfarenhet av DNA-analyser, tog fram kriminaltekniska analyser i brottsutredningar. De fascinerades av hur mycket information som gick att få fram med DNA-tester och insåg att DNA går att använda till mycket mer. Där i laboratoriet fick de en insikt - Den information som DNA kan ge oss kommer att revolutionera sjukvården.

Dynamic Code utvecklar idag meningsfulla hälso- och diagnostest baserat på DNA-teknologi och erbjuder dessa i en digital kommunikations- och logistikplattform som har revolutionerat medicinsk provtagning och diagnostester sedan 2004. Tester som tidigare krävt provtagning hos kliniker och av vårdpersonal och ibland tagit månader och år, kan patienterna nu göra själva och få svar och behandling på några dagar. Utan att tumma på kvaliteten – Dynamic Codes tester uppfyller alla medicinska och regulatoriska krav.

Dynamic Code vill hjälpa människor att ta kontroll över sin egna hälsa. Produkterna säljs via vårdgivare och distributörer samt i egen e-handel. Konsumenten/patienten tar själv testet och skickar provet till Dynamic Codes laboratorium för analys. Testsvaret hämtas online i Dynamic Codes unika plattformslösning. Här kan konsumenten/patienten träffa läkare för diagnos och få e-recept. Individen är delaktig i hela flödet. På så vis kan vi korta ner väntetiden för diagnos och minska onödig oro för den enskilda människan.