Studie: Test av självprovtagning för diagnostik av halsfluss

Nu är vi i förkylningstider så om du eller någon du känner drabbas och misstänker halsfluss är vi på Dynamic Code mycket tacksamma om du vill hjälpa oss genom att delta i studien!

Dynamic Code håller på att utveckla ett självtest för halsfluss som ska kunna tas enkelt och smidigt själv. Testsvaret, efter laboratorieanalys, kommer kunna fås direkt i mobilen tillsammans med medicinsk behandling av läkare utan att du behöver besöka den traditionella vården.

Vi jobbar nu på att validera detta halsflusstest och utför därför en studie där vi säkerställer att dels våra instruktioner är tillräckligt tydliga, så att användaren kan utföra självprovtagningen på ett bra sätt, och dels att vår egen analysmetod är tillräckligt exakt. Vi samarbetar med Encias mottagningar på flera områden i landet och dit kan du vända dig om du misstänker halsfluss och vill hjälpa oss.

Vi söker vuxna och barn över 5 år som upplever samtliga av följande symptom och som vill delta i vår studie.

• Feber
  • Ont i halsen
  • Ingen hosta

Deltagande i studien innebär att du vid ett tillfälle besöker någon av Encias mottagningar, se karta nedan. Du rekommenderas att kontakta någon av mottagningarna nedan och boka in en tid. Som tack för ditt deltagande så får du 2st biobiljetter! Fråga personalen på Encias mottagningar efter provtagningen för att få dina biobiljetter.

Hos Encia får du instruktioner och information om studien, och du kan känna dig trygg med att ställa frågor till personalen eller till oss på Dynamic Code. För att vara med i studien måste du fylla i och skriva under en medgivande-blankett. Detta kan med fördel göras i förväg om ett barn ska delta i studien då båda vårdnadshavarna måste ge sitt medgivande. Att delta i studien är helt frivilligt och du får signera en medgivandeblankett när du kommer till kliniken om du inte redan gjort det i förväg. Därefter får du tid att läsa instruktionerna för halsprovtagningen och för att sedan ta provet på dig själv eller ditt barn. Därefter tar även personalen två halsprover på dig, eller ditt barn. Dessa prover ska användas som referensprov där det ena analyseras på samma sätt som det prov du tog själv och det andra skickas för odling. Efter provtagningen får du svara på en kort enkät kring din upplevelse av provtagningen.

Du kommer även, vid behov, få diagnos för halsfluss och medicinsk vård. Syftet med vårt halsflusstest är att du i framtiden skall få svar och behandling inom ett dygn.

Encias mottagningar finner du på nedan adresser:

• Centralgatan 4, Sundsvall
  • Nygatan 40, Gävle
  • Kålsängsgränd 10D, Uppsala
  • Drottninggatan 38, Örebro
  • Källgatan 10, 1 tr, Västerås
  • Drottninggatan 32, Norrköping
  • Våxnäsgatan 10, Karlstad
  • Stortorget 32, 2tr, Kalmar
  • Cypressgatan 1B, Visby, Gotland

Du hittar mer information om Encias mottagningar här.

Är du intresserad av att delta är det bara att kontakta eller besöka någon av Encias mottagningar.

Hos Encia får du instruktioner och information om studien, och du kan känna dig trygg med att ställa frågor till personalen eller till oss på Dynamic Code. För att vara med i studien måste du fylla i och skriva under en​ blankkett. Här kan du ladda hem blanketten för vuxna och här kan du ladda hem blanketten för barn.

Om du vill ha mer information kring studien är du välkommen att kontakta oss på Dynamic Code på antingen telefon 013-4655324 eller mail: malin.farneback@dynamiccode.se.

Ansvarig för studien är Malin Farnebäck på Dynamic Code AB. Studien är godkänd av Regionala etikprövningsnämnden i Linköping.