Dynamic Code i försäljningssamarbete med Apoteket

Healthtechbolaget Dynamic Code inleder nu ett försäljningssamarbete med Apoteket kring självprovtagning för Covid-19-test (PCR) och test med självprovtagning för antikroppar. Apoteket blir den första externa återförsäljaren av Dynamic Codes PCR-test för Covid-19.

Dynamic Code erbjuder sedan tidigare ett CE-märkt och kvalitetssäkrat covid-19-test (PCR) med labbanalys. Utöver detta erbjuder Dynamic Code motsvarande test med självprovtagning för antikroppar. Antikroppstestet tas genom att sticka sig i fingret och samla upp några droppar blod i ett provrör. Allt man behöver för att ta provet och skicka tillbaka det finns i förpackningen. Analysen görs i Dynamic Codes kvalitetssäkrade laboratorium i Linköping, och påvisar om individen har utvecklat IgG-antikroppar mot coronaviruset SARS-CoV-2. Antikroppstestet erbjuds inledningsvis genom Apotekets e-handel.

Nu inleder Dynamic Code ett utökat samarbete med Apoteket, som via sin e-handel nu erbjuder PCR-test för Covid-19. Apoteket blir därmed den första externa återförsäljaren av PCR-tester för Covid-19 från Dynamic Code.

– Vi på Apoteket vill bidra till att så många som möjligt kan testa sig både för pågående infektion och för antikroppar. Produkterna är ett komplement till de tester som vården erbjuder. Viktiga delar i kampen mot pandemi är att göra tester så tillgängliga som möjligt. Här erbjuds en möjlighet att köpa självprovtagningskit som kan användas hemma när behov uppstår, säger Lars Skutholm, vice vd på Apoteket och ansvarig för sortiment och logistik.

Samtidigt som många regioner nu upphör med antikroppstester är det många som haft en covid-infektion som vill testa sig för antikroppar. Detta går nu att göra hemifrån via Dynamic Codes test.

Vård via Doktor24.se
Samarbetet inkluderar också en integration med Doktor24.se. När en kund får ett positivt svar på ett inskickat PCR-test kopplas Doktor24.se automatiskt in som vårdgivare för eventuell rådgivning och vård.

– Vi är glada över att kunna skala upp tillgängligheten kring våra produkter och tjänster. Ett samarbete med Apoteket är ett viktigt steg i vårt arbete att skapa en säker och tillgänglig vård på distans, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Dynamic Code är ett healthtech-bolag som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar med självprovtagning. Detta sker till vården och direkt till konsument genom en plattform som kombinerar fysiskt prov med digital hantering. Med hjälp av DNA-teknik och en digitala helhetslösning får kunderna säkra diagnoser och uppföljande vård, effektivt och säkert. Vi har ett tydligt mål: Att ge människor mer kontroll över sin hälsa genom att erbjuda vården säkra diagnoser.