Dynamic Code och HockeyAllsvenskan i testsamarbete för Covid-19

HockeyAllsvenskan befinner sig i ett utmanande läge med tanke på coronapandemin. Inför seriestart är det därför viktigt att skapa en situation där spelarna i största möjligaste mån skyddas från att bli smittade av Covid-19. Därför inleds nu ett samarbete med HealthTech-bolaget Dynamic Code kring tester för Covid-19.

Svensk hockey har tillsammans tagit fram ett verksamhetsprotokoll som innehåller förhållningssätt för att hindra smittspridning i klubbarna. Genom samarbetet med Dynamic Code kommer nu samtliga lag i HockeyAllsvenskan kunna testa spelare vid minsta misstanke om smitta. Testerna kan göras snabbt och säkert utan att behöva boka tid eller utsätta spelare för risker genom att behöva åka till vårdcentralen. Testerna kommer att finnas tillgängliga för klubbarna (dam, herr och junior) från seriepremiären 2/10.

– Det här förenklar vardagen för våra klubbar med att kunna följa det verksamhetsprotokoll som vi satt upp för löpande träning och match och att snabbt kunna få svar på om man är smittad eller inte effektiviserar det arbetet för våra lag. Att i dessa tider tydligt visa att vi i HockeyAllsvenskan fortsätter att ta ansvar för smittspridningen sänder en viktig signal om vikten av dessa frågor, säger Gabriel Monidelle, tf VD för HockeyAllsvenskan.

CE-märkt självprovtagningstest som hanteras i digital plattform
Dynamic Codes test för pågående Covid-19-infektion är CE-märkt med kvalitetssäkrad och svensktillverkad provtagningsmetod och labbanalys via Dynamic Codes nationella labb, vilket möjliggör storskalig provtagning i hemmet oavsett var i landet man bor. I dag har Dynamic Code avtal med Folhälsomyndigheten och gör Covid-19-tester för flera regioner och vårdgivare. Alla moment i testkedjan, från beställning till testdistribution och uppföljning med vårdgivare, hanteras i en enhetlig digital plattform.

– Att snabbt och enkelt kunna göra tester är viktigt för att öppna upp samhället. När nu klubbar har problem att komma igång med sin träning och verksamhet så är vi glada att Dynamic Codes koncept upptäcks och kan göra nytta i att lösa den situationen på ett smidigt sätt. Det känns bra att kunna stötta HockeyAllsvenskan med vår expertis och plattform så att de på ett mycket säkrare sätt ska kunna starta upp serien fredagen 2/10, säger Anne Kihlgren, Dynamic Codes grundare och VD.

Grundare och VD

Linnea Leijonklo
Kommunikations- och Partneransvarig HockeyAllsvenskan
Linnea.leijonklo@hockeyallsvenskan.se

Dynamic Code vill hjälpa människor att ta kontroll över sin egen hälsa och utvecklar meningsfulla hälso- och diagnostest baserat på DNA-teknik. Testerna erbjuds i en digital kommunikations- och logistikplattform som håller på att revolutionera medicinsk provtagning och diagnostester. Tester som tidigare krävt provtagning hos kliniker och av vårdpersonal och ibland tagit månader och år, kan patienterna nu göra själva och få svar och behandling på några dagar. Utan att tumma på kvaliteten – Dynamic Codes tester uppfyller alla medicinska och regulatoriska krav.