2021-10-19

Dynamic Code växlar upp i Norge

Dynamic Code tecknar två nya avtal och växlar därmed upp sin närvaro i Norge. Nu inleds ett samarbete med en av Norges största digitala vårdgivare Nettlegevakt samt den digitala apoteksaktören Apotera.

Dynamic Code har tidigare funnits i Norge via en norsk webbshop och en digital vårdgivare. Nu växlar Dynamic Code upp verksamheten genom två strategiskt viktiga avtal och ökar därmed sin närvaro i Norge.

– Pandemin har visat att självprovtagning är här för att stanna. Genom vårt digitala flöde kan Nettlegevakt med bättre precision möta kunden utifrån sina behov och Apotera kan sälja en helhet och inte bara en produkt. Dessa två viktiga strategiska partners hjälper oss att hjälpa fler individer och därmed också öka takten i Norge och utveckla vårt koncept på den norska marknaden, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Nettlegevakt integreras i Dynamic Codes digitala flöde

Den norska digitala vårdgivaren Nettlegevakt skall inledningsvis remittera patienter med misstänkt Bakteriell vaginos eller Candida till att använda Dynamic Codes självprovtagningskit som del i diagnos och därefter eventuell behandling. Nettlegevakt kommer att ta emot patienter som köpt självprovtagningskit via dynamiccode.no för att ställa en diagnos och ge behandling. Nettlegevakt inkluderas i Dynamic Codes digitala flöde vilket innebär att hantering av remisser och provsvar integreras i Nettlegevaktens system.

– Avtalet med Dynamic Code innebär att vi kan erbjuda ännu fler tester med självprovtagning på den norska marknaden. Vi tror att kombinationen av enkel åtkomst, bra tester och snabba svar gör att fler väljer att testa sig själva och få rätt behandling, säger Thomas Bergqvist, läkare och grundare av Nettlegevakt.

Apotera blir återförsäljare av självprovtagningskit

Avtalet med Apotera, en snabbväxande digital apoteksaktör i Norge, innebär att de blir återförsäljare för ett 15-tal produkter.

– Genom Dynamic Codes självprovtagningskit kan vi hjälpa våra kunder att ta kontroll över sin hälsa genom att säkerställa diagnos innan kontakt med läkare. Att söka vård med rätt diagnos effektiviserar vården väsentligt, säger Patrick Hjetland, Co-founder & CEO på Apotera.

anne-press-250x332.jpg

louise-press-250x332.jpg