2020-12-11

Dynamic Codes Anne Kihlgren utsedd till Sveriges viktigaste kvinnliga grundare

Dynamic Codes grundare Anne Kihlgren har utsetts till Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2020 av DI Digital's läsare. Det är fjärde året i rad Di Digital listar tunga profiler och nya uppstickare bland kvinnor som har startat techbolag.

Historien om Dynamic Code började på 90-talet då Anne Kihlgren arbetade på SKL med kriminaltekniska analyser i brottsutredningar. Med lång erfarenhet av DNA-analyser fascinerades hon över hur mycket information som går att få fram med DNA-tester.

Anne grundade Dynamic Code 2011 som idag moderniserar vårdkedjan genom att erbjuda smarta diagnos- och hälsotester som individen kan ta hemma. Efter analys i Dynamic Codes labb får man en säker diagnos och kan därefter gå till sin vårdgivare och få den behandling som behövs.

– Vad kul att få den här utmärkelsen nu! Jag har jobbat med säkra tester och diagnoser i många år men det är NU det händer. Att vården digitaliseras är en naturlig och viktig utveckling och vi ser att vi fyller en viktig roll i att ge människor bättre kontroll över sin hälsa genom våra testlösningar, säger Anne Kihlgren.

Idag sysselsätter Dynamic Code drygt 40 personer i Linköping där även laboratoriet finns. Bolaget omsatte drygt 90 mkr jan-sept i år. Just nu är det hårt tryck på laboratoriet för covid-19-tester (PCR) där Dynamic Code står för närvarande för cirka 15 procent av testkapaciteten i Sverige. VD för Dynamic Code är sedan 1 november Louise Nylén.

Läs mer hos Di Digital: