2021-03-08

Internationella kvinnodagen är värd att uppmärksamma!

Dynamic Code tycker att det pratas alldeles för lite om kvinnohälsa. Och vad finns det för bättre dag att uppmärksamma detta än internationella kvinnodagen? Vi behöver börja prata om kvinnohälsa, men vi behöver också agera. Därför är vi en del av den digitalisering och e-hälsa som gör det lättare för kvinnor att ta kontroll över sin hälsa.

- Kvinnosjukdomar är ofta osynliga och begränsande samtidigt som de har kraftig påverkan på livskvaliteten. Trots det prioriteras inte kvinnohälsa i samhället. Därför har vi på Dynamic Code valt att göra det till ett fokusområde! Vi vill bidra till en jämställd vård där kvinnor får ta del av de kraftfulla verktyg som digitalisering, självprovtagning och e-hälsa bidrar med, säger Louise Nylén, VD på Dynamic Code.

Dynamic Code erbjuder ett flertal självprovtagningskit inom kvinnohälsa, t ex för bakteriell vaginos/candida och urinvägsinfektion. Även ett självprovtagningskit för HPV är på väg. Omkring kvinnodagen har Dynamic Code haft kampanj på produkterna inom kvinnohälsa för att uppmärksamma den.

- Vaginala infektioner och sjukdomar har länge varit underprioriterade inom vården och det förekommer brister i kunskapen inom området. Detta medför att många kvinnor får fel diagnos, felaktig behandling och att kvinnor lider alltför länge och helt i onödan. Genom många år av forskning inom ämnet kan jag bekräfta att självprovtagningskit för bakteriell vaginos verkligen fungerar och ger en säker diagnos. Självprovtagning skulle kunna revolutionera kvinnohälsan, säger Per-Göran Larsson, docent och överläkare i obstetrik och gynekologi.

För mer information, kontakta gärna:

Louise Nylén, VD på Dynamic Code

Anne Kihlgren, grundare på Dynamic Code