Anne Kihlgren (t v) grundare och VD för Dynamic Code och Livia Holm (t h) Policy- och Utvecklingschef på KRY.

KRY och Dynamic Code i samarbete för säkrare och mer tillgänglig vård

Det digitala vårdbolaget KRY och HealthTech-företaget Dynamic Code har skrivit ett samarbets-avtal. Samarbetet innebär att KRY använder Dynamic Codes hälso- och diagnostester för att säkerställa diagnos och ge korrekt behandling. Därmed kan KRY utöka sitt vårderbjudande och hjälpa fler patienter

–Samarbetet med Dynamic Code är ett exempel på hur vi på KRY jobbar innovativt för att öka tillgängligheten i vården. Att vi nu kan erbjuda självtester i större utsträckning innebär att våra patienter inte behöver uppsöka en vårdcentral för provtagning. Det gör att vi kan hjälpa fler människor och erbjuda vård inom områden vi tidigare inte haft möjlighet till, säger Livia Holm, Policy- och Utvecklingschef på KRY.

Med Dynamic Codes hälso- och diagnostester tar du provet själv och skickar det till Dynamic Codes kvalitetssäkrade laboratorium för analys. Testsvaret förmedlas via din digitala vårdgivare,
t ex KRY, som online med patienten, ställer diagnos och ger korrekt behandling.

–Tack vare samarbetet med KRY får fler människor tillgång till våra diagnostiska hälsotester och därmed en både säkrare och snabbare medicinsk behandling. Det enda du behöver är en mobiltelefon, säger Anne Kihlgren grundare och VD på Dynamic Code.

Dynamic Code har sedan tidigare etablerade samarbeten med flera digitala vårdaktörer, som använder HealthTech-företagets olika tester i sin verksamhet.

Som konsument kan du även köpa testen på webben och hos flertalet apotek. När svaret är klart, hämtar du det på dynamiccode.com och vid behov kan du direkt gå vidare till en digital vårdgivare för medicinsk behandling baserat på ditt testssvar.

–Våra hälsotester ska vara lätt tillgängliga för alla. Vi sätter därför stort värde på samarbetet med KRY och andra digitala vårdgivare. Samtidigt är det också viktigt för oss att erbjuda våra test direkt till konsument. Det är detta nära tre-parts samarbete – konsument, digital vårdgivare och vi – som driver utvecklingen framåt och skapar en bra, snabb och säker vård till allt fler människor, säger Anne Kihlgren.

Dynamic Code erbjuder hälsotester inom olika områden, t ex tester för könssjukdomarna klamydia och mykoplasma, bakteriell vaginos och Candida, gluten- och laktosintolerans, samt nagel-, hud- och fotsvamp.

Dynamic Code vill hjälpa människor att ta kontroll över sin egen hälsa och utvecklar meningsfulla hälso- och diagnostest baserat på DNA-teknik. Testerna och kopplingen till vårdgivare erbjuds i en egen digital kommunikations- och logistikplattform som är på gång att revolutionera medicinsk provtagning och diagnostester. Tester som tidigare krävt provtagning hos kliniker och av vårdpersonal och ibland tagit månader och år, kan patienterna nu göra själva och få svar och behandling på några dagar. Utan att tumma på kvaliteten – Dynamic Codes hälsotester uppfyller alla medicinska och regulatoriska krav.