2020-10-20

Så ska Svenska Hockeyförbundet begränsa smittan av covid-19

Svenska Ishockeyförbundet inleder ett samarbete med Dynamic Code för att kunna testa personer med misstänkt covid-19 på ett snabbt och effektivt sätt. Samarbetet blir ytterligare ett steg i att arbeta strategiskt och systematiskt med att begränsa smittan av covid-19.

– Svensk ishockey har tillsammans tagit fram det verksamhetsprotokoll innehållande rutiner och åtgärder vid misstänkt smitta inom våra föreningar. För våra landslag inleder vi nu samarbetet med Dynamic Code som möjliggör en snabb process av testning under våra landslagaktiviteter. Det är ett ytterligare viktigt steg i att begränsa smittspridning, säger Olof Östblom, tävlingschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Testerna kommer att tillgängliggöras för landslagen (dam, herr och junior) från och med landslagsbreaket i november.

Dynamic Code har sedan tidigare avtal med SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan. I det nya samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet ser Dynamic Code fram emot att bistå landslagen i processen vid misstänkt smitta, och på så sätt ytterligare stärka upp de smittbegränsande åtgärderna.

– Snabba och enkla tester för Covid-19 är en viktig del för att kunna öppna upp samhället och vi ser fram emot att kunna bistå Svenska Ishockeyförbundet med vår expertis och kunskap i deras arbete med att begränsa smittan under rådande pandemi, säger Anne Kihlgren, Dynamic Codes grundare och VD.

Dynamic Codes test för pågående Covid-19-infektion är CE-märkt med kvalitetssäkrad och svensktillverkad provtagningsmetod och labbanalys via Dynamic Codes nationella labb. I dag har Dynamic Code avtal med Folhälsomyndigheten och gör Covid-19-tester för flera regioner och vårdgivare.