2021-03-03

Stark tillväxt bäddar för expansion och internationalisering

2020 var ett intensivt och händelserikt år för Healthtech-bolaget Dynamic Code. Pandemin påskyndade digitaliseringen av vården och vid sidan om hantering av tester för Covid-19 blev året ett “proof of concept” för diagnostiska tester med självprovtagning som säkerställer en säker distansvård. Trots stort fokus på att hantera tester för Covid-19 ökade Dynamic Codes kärnaffär med 70 procent. Nu står bolaget redo för expansion och internationalisering.

– 2020 var ett mycket intensivt men framgångsrikt år då vi fick möjligheten att visa att vårt koncept höll i stor skala - samtidigt som digitaliseringen av vården tog snabba kliv framåt. Det var också ett år då vi fick jobba extremt hårt och agera och leverera i en väldigt hög takt för att kunna möta det behov av testning som eskalerade under andra halvåret, säger Louise Nylén VD för Dynamic Code.

Egenutvecklat svenskt Covid-19 PCR test för Folkhälsomyndigheten

Dynamic Codes egenutvecklade Covid-19 PCR test blev snabbt en viktig del av den nationella storskaliga testningen under överseende av Folkhälsomyndigheten. Bolaget har under delar av året stått för 10-15 procent av Sveriges totala testkapacitet. I dagsläget har Dynamic Code investerat i en kapacitet att utföra 50 000 Covid-19 PCR analyser i veckan åt FoHM. Avtalet med FoHM är en väsentlig del av den omsättning Dynamic Code hade under 2020, något som skapar möjligheter framåt för produktutveckling, expansion och internationalisering.

– Digitaliseringen av vården har tagit stora kliv fram under året. Många diagnoser kräver ett säkert testsvar för att kunna ställas och det kan vi erbjuda utan att man behöver utföra ett fysiskt besök. Genom att erbjuda våra tester via olika kanaler såsom vår e-handel, apotek och digitala vårdgivare så bidrar vi till att effektivisera vården, säger Louise Nylén.

Stark tillväxt av övriga produkter

Trots stort fokus och allokerade resurser på Covid-19 under 2020 utvecklades Dynamic Codes kärnaffär starkt - en försäljningstillväxt om 70 procent. Exempel på produkter som vuxit under året är självprovtagningskit för klamydia, bakteriell vaginos, hud- och nagelsvamp och halsfluss.

– Vi ser att Dynamic Codes koncept med självprovtagning och laboratorieanalys för säker diagnos vinner mark inom flera områden. Under 2020 lanserade vi även ett Halsfluss-test (Strep A), Covid-19 antikroppstest, SKIN med självprovtagning och dessutom ett helt nytt test med självprovtagning för glutenintolerans (celiaki), vilket kommer att hjälpa många människor att få en säker diagnos på bara några dagar, säger Anne Kihlgren, grundare av Dynamic Code.

Tar ny position i vårdkedjan

Med ökad e-handel och positivt mottagande hos såväl traditionella som digitala vårdgivare har Dynamic Code tagit position som en viktig del i vårdkedjan. Genom att erbjuda en metod för att ge säker diagnos utan att behöva fysiskt besöka klinik eller provtagningsställe minskas belastningen i vården och patienter med rätt diagnos kan få vård snabbare.

– Covid-19 kommer även prägla 2021 men i takt med att pandemin avtar kommer vi att fokusera på våra övriga tester för precisionsdiagnostik inom primärvården och förebyggande hälsa. Vi ser ett stort intresse både hos vårdgivare och konsumenter att kunna säkerställa diagnos på distans. Vi kommer att fortsätta att utveckla vårt koncept och bygga djupare partnerskap med apotek och digitala vårdgivare. Vi planerar också att ta klivet ut i Europa under året, säger Louise Nylén.

Läs bokslutskommuniké 2020